Virtuelle und Erweiterte Realität 2012

Christian Geiger, Jens Herder, Tom Vierjahn (Hg.)

Proceedings: 9. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR 2012

Programm

Interaktion I

Ein Taxonomie basierter Ansatz des Interaction Designs am Beispiel koaktiver 3D Geo-Visualisierungen

Florian Klompmaker, Volker Paelke

Evaluation of Field of View Calibration Techniques for Head-mounted Displays and Effects on Distance Estimation

Carolin Walter, Gerd Bruder, Benjamin Bolte, Frank Steinicke

A Mixed Reality Space for Tangible User Interaction

Martin Fischbach, Christian Treffs, David Cyborra, Alexander Strehler, Thomas Wedler, Gerd Bruder, Andreas Pusch, Marc Erich Latoschik, Frank Steinicke

Exploring and Evaluating the Combined Multi-Touch and In-the-Air Tabletop Interaction Space

Dominik Huppmann, Johannes Luderschmidt, Nadia Haubner, Simon Lehmann, Ralf Dörner, Ulrich Schwanecke


Anwendung und Visualisierung

CAVIR: Correspondence Analysis in Virtual Reality

Andrea Bönsch, Frederik Graff, Daniel Bündgens, Torsten Kuhlen

Processing In-Situ Compressed Large Data Sets in VR-based Flow Analysis

Henry Lehmann, Katja Fiedler, Bernhard Jung

kARbon: eine Web-basierte AR-Anwendung für die Kommunikationsunterstützung in der Bauindustrie

Ralf Dörner, Jonas Etzold, Paul Grimm, Jörg Schweitzer

Realitätsnahe Interaktion in einem 3D-Simulator für traditionelles Bogenschießen

Simon Thiele, Christian Geiger


Interaktion II

InEarGuide -- A Navigation and Interaction Feedback System using In Ear Headphones for Virtual TV Studio Productions

Philipp Ludwig, Joachim Büchel, Jens Herder, Wolfgang Vonolfen

Hands-Free Navigation in Immersive Environments for the Evaluation of the Effectiveness of Indoor Navigation Systems

Volker Settgast, Marcel Lancelle, Dietmar Bauer, Dieter W. Fellner

Learning Two-Person Interaction Models for Responsive Virtual Characters and Humanoid Robots

David Vogt, Erik Berger, Heni Ben Amor, Bernhard Jung

Sphere-Spring Systems and their Application to Hand Animation

Weiyu Yi, Stefan Mock, Rene Weller, Gabriel Zachmann


Rendering und Simulation

Remote GPU-Accelerated Online Pre-processing of Raster Maps for Terrain Rendering

Rolf Westerteiger, Fang Chen, Andreas Gerndt, Bernd Hamann, Hans Hagen

Interactive Hybrid Remote Rendering for Multi-pipe Powerwall Systems

Christian Wagner, Markus Flatken, Fang Chen, Andreas Gerndt, Charles D. Hansen, Hans Hagen

Verbesserung des Kollisionsverhaltens des Position-Based-Dynamics-Verfahrens bei Kleidungssimulation über Animationsconstraints

Vincent Küszter, Stephan Rusdorf, Guido Brunnett

Precomputed Illumination for Virtual Reality Scenarios

Mathias Leonhardt, Christian-A. Bohn


Tracking

Evaluation von Headtracking in interaktiven virtuellen Umgebungen auf Basis der Kinect

Dennis Wiebusch, Martin Fischbach, Alexander Strehler, Marc Erich Latoschik, Gerd Bruder, Frank Steinicke

Temporal Calibration in Multisensor Tracking Setups

Manuel Huber, Michael Schlegel, Gudrun Klinker

A Comparative Evaluation of Three Skin Color Detection Approaches

Dennis Jensch, Daniel Mohr, Gabriel Zachmann