Virtuelle und Erweiterte Realität 2012
Christian Geiger, Jens Herder, Tom Vierjahn (Hg.)
Proceedings: 9. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR 2012
Programm
Interaktion I
Ein Taxonomie basierter Ansatz des Interaction Designs am Beispiel koaktiver 3D Geo-Visualisierungen
Florian Klompmaker, Volker Paelke
Evaluation of Field of View Calibration Techniques for Head-mounted Displays and Effects on Distance Estimation
Carolin Walter, Gerd Bruder, Benjamin Bolte, Frank Steinicke
A Mixed Reality Space for Tangible User Interaction
Martin Fischbach, Christian Treffs, David Cyborra, Alexander Strehler, Thomas Wedler, Gerd Bruder, Andreas Pusch, Marc Erich Latoschik, Frank Steinicke
Exploring and Evaluating the Combined Multi-Touch and In-the-Air Tabletop Interaction Space
Dominik Huppmann, Johannes Luderschmidt, Nadia Haubner, Simon Lehmann, Ralf Dörner, Ulrich Schwanecke
Anwendung und Visualisierung
CAVIR: Correspondence Analysis in Virtual Reality
Andrea Bönsch, Frederik Graff, Daniel Bündgens, Torsten Kuhlen
Processing In-Situ Compressed Large Data Sets in VR-based Flow Analysis
Henry Lehmann, Katja Fiedler, Bernhard Jung
kARbon: eine Web-basierte AR-Anwendung für die Kommunikationsunterstützung in der Bauindustrie
Ralf Dörner, Jonas Etzold, Paul Grimm, Jörg Schweitzer
Realitätsnahe Interaktion in einem 3D-Simulator für traditionelles Bogenschießen
Simon Thiele, Christian Geiger
Interaktion II
InEarGuide -- A Navigation and Interaction Feedback System using In Ear Headphones for Virtual TV Studio Productions
Philipp Ludwig, Joachim Büchel, Jens Herder, Wolfgang Vonolfen
Hands-Free Navigation in Immersive Environments for the Evaluation of the Effectiveness of Indoor Navigation Systems
Volker Settgast, Marcel Lancelle, Dietmar Bauer, Dieter W. Fellner
Learning Two-Person Interaction Models for Responsive Virtual Characters and Humanoid Robots
David Vogt, Erik Berger, Heni Ben Amor, Bernhard Jung
Sphere-Spring Systems and their Application to Hand Animation
Weiyu Yi, Stefan Mock, Rene Weller, Gabriel Zachmann
Rendering und Simulation
Remote GPU-Accelerated Online Pre-processing of Raster Maps for Terrain Rendering
Rolf Westerteiger, Fang Chen, Andreas Gerndt, Bernd Hamann, Hans Hagen
Interactive Hybrid Remote Rendering for Multi-pipe Powerwall Systems
Christian Wagner, Markus Flatken, Fang Chen, Andreas Gerndt, Charles D. Hansen, Hans Hagen
Verbesserung des Kollisionsverhaltens des Position-Based-Dynamics-Verfahrens bei Kleidungssimulation über Animationsconstraints
Vincent Küszter, Stephan Rusdorf, Guido Brunnett
Precomputed Illumination for Virtual Reality Scenarios
Mathias Leonhardt, Christian-A. Bohn
Tracking
Evaluation von Headtracking in interaktiven virtuellen Umgebungen auf Basis der Kinect
Dennis Wiebusch, Martin Fischbach, Alexander Strehler, Marc Erich Latoschik, Gerd Bruder, Frank Steinicke
Temporal Calibration in Multisensor Tracking Setups
Manuel Huber, Michael Schlegel, Gudrun Klinker
A Comparative Evaluation of Three Skin Color Detection Approaches
Dennis Jensch, Daniel Mohr, Gabriel Zachmann